Blog

2021: het jaar waar digital (bijna) het nieuwe normaal wordt

Alle gezondheid en succes gewenst voor het komend jaar! 2020 is in veel opzichten een jaar geweest waar iedereen bijzonder weinig heeft kunnen ervaren. Het jaar van ‘de grote pauze’. Een groot deel van het jaar zijn we afgesloten geweest van warme (en koude) vakantieoorden, restaurants, theaters, discotheken en familieleden. We snakken met z’n allen weer naar nieuwe ervaringen. Nieuwe dingen beleven geeft ons namelijk een gevoel van groei, leven en maakt ons rijker. Enerzijds kunnen we stellen dat het een jaar is geweest dat we naar de prullenbak kunnen slepen en de prullenbak direct kunnen legen (om in digitale termen te blijven). Want dat is waar we in deze blog over gaan hebben. Anderzijds is 2020 ook een jaar geweest waar digitalisering een enorme boost heeft gekregen, of we het nou leuk vinden of niet (urenlang digitaal vergaderen, bleh!). Digitalisering groeit natuurlijk al jaren gestaag. Daarnaast zien we dat Covid de katalysator is van nóg snellere groei (bron).

Digitaal leren

Als we uiteenlopende onderzoeken en artikels mogen geloven zal digitaal leren in 2021 een vlucht nemen. Dat is ook wel logisch. Toen de uitbraak ook bij ons realiteit is gebleken, konden alle plannen en scenario’s voor 2020 het prullenbak in. Na een korte periode van schrik, beseften organisaties dat ze toch ook verder moeten. Nieuwe plannen. Plannen waar ‘continuïteit op afstand borgen’ een van de belangrijke thema’s is. MKB’ers gaan veel meer investeren in digitalisering, waaronder opleidingen (bron). Ook zien we dat er een groei gaande is onder online leerapplicaties, zoals e-learning. Een aantal citaten uit het artikel:
“Nederlandse ondernemers verwachten dat online leerapplicaties dominant worden” “Ook voor leren op afstand komen er meer mogelijkheden, blijkt uit een peiling van online uitgever Bookboon” “Nederlandse HR-beslissers verwachten dat leermogelijkheden voor werknemers na de coronacrisis veel meer digitaal worden vormgegeven”
Virtual Reality kunnen we zodoende ook scharen onder de noemer digitale leerapplicatie met gave nieuwe mogelijkheden. Wat het is en wat het kan behoort nog niet tot het collectief geheugen. Hieronder gaan we daar op in. Leuk feitje: Een finalist Student van het Jaar 2020 🏆 is iemand die onderzoek heeft gedaan naar toepassing van VR binnen de zorg (bron).

Virtual Reality, wat is het?

VR is een 360 graden omgeving die door middel van video of virtueel na te bootsen is en die met een Virtual Reality bril bekeken kan worden. De VR technologie ontwikkeld ontzettend snel, waardoor het mogelijk is om levensechte omgevingen te creëren. De kracht van VR is dat de kijker zich volledig onderdompelt in een alternatieve wereld. Virtual Reality heeft twee varianten: een digitale variant (game) en een 360 graden video variant (film). Hieronder zijn twee voorbeelden van een brandoefening te zien. De bovenste foto betreft een game. VR in deze vorm kan omschreven worden als: 360 graden video’s gevuld met interactieve elementen waarbij de kijker bepaald wat hij wil zien, waar hij naar toe wil of hoe hij wil handelen. De film bestaat uit verschillende scenes die aan elkaar zijn ‘geplakt’ en te bekijken zijn door een ‘weg’ te kiezen. Zo laat een onderzoek uit 2020 van PwC een aantal mooie resultaten zien. Zo blijkt dat mensen die training hebben gevolgd in VR:
  • 4x sneller vaardigheden opdoen dan in een klaslokaal;
  • 3,75x meer emotioneel betrokken zijn bij een training dan in een klaslokaal;
  • 4x meer gefocust zijn dan een training via e-learning.
Hierbij een overzicht van de kracht van VR ten opzichte van andere leerinstrumenten. Bekijk de voordelen van Virtual Reality

Toepassingen

De toepassingen voor Virtual Reality lopen uiteen en kunnen voor verschillende doeleinden ingezet worden: gesprekstechnieken, vaardigheidstrainingen, brand- en veiligheidstrainingen, assessments, rondleidingen, films voor het vergroten van bewustzijn rondom een onderwerp of een event, zoals een bruiloft. (Hierbij kunnen de toepassingen doorverwezen woorden naar de website natuurlijk). Er zijn een aantal wensen die klanten graag terugzien bij VR producties: De resultaten moeten meetbaar zijn.
  • Analytics zijn beschikbaar en er kunnen diverse gegevens uitgedraaid worden om progressie en effectiviteit te meten. De content moet naadloos aansluiten aan de behoeften van de organisatie.
  • Om de trainingen zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de behoefte, wordt de inhoud van het draaiboek in co-creatie met de inhoudelijke professionals van de organisatie ontwikkeld. Het moet makkelijk te bedienen zijn.
  • De trainingen worden via een App aangeboden en zijn makkelijk te bedienen. Het werkt allemaal intuïtief. Daarnaast bieden wij bij oplevering train-de-trainer begeleiding aan.

Wij inspireren graag!

Of dit jaar het jaar wordt waar VR breed ingezet gaat worden door organisaties? We gaan het zien. Wij geloven er in ieder geval in! Wil je meer weten of VR binnen jouw organisatie of domein voor mooie resultaten zou kunnen zorgen, inspireren wij je graag (virtueel).
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Vraag een demo aan

Om een goed beeld en een gevoel te krijgen van de mogelijkheden van Virtual Reality tonen wij u een passende demo voor uw type organisatie of vakgebied.

‘Je weet het pas als je het ziet’ – Johan Cruijff

× Neem contact op