Veelgestelde vragen

Wat is Virtual Reality?

Er zijn twee Virtual Reality varianten. Een volledig digitale variant (3D) en een 360 graden videovariant.

Hieronder ziet u het verschil tussen de twee varianten

Beiden zijn interactief, kunnen met een VR bril worden bekeken en als trainingsinstrument ingezet worden.

De verschillen zijn vooral te vinden op het gebied van realisme, hardware en ontwikkeltijd. De digitale variant mist in onze ogen realisme op ‘spannende’ momenten. Momenten waar emotie een belangrijke factor is bij het leren.

Daarnaast is de ontwikkeltijd lang. Er moet letterlijk een game worden ontwikkeld en dit kost uiteraard meer tijd dan filmen.

Ten slotte vereist de digitale variant zware hardware voor het afspelen van de game en is het gebonden aan een computer. Erg mobiel is het dus niet

Wij hebben bewust gekozen om met 360 graden video’s te werken. Emotie is goed in beeld te brengen, de ontwikkeltijd is kort en het is tijd en plaats onafhankelijk te gebruiken (mobiel of stand-alone VR bril).

Welke mogelijkheden toepassingen zijn er voor VR?

Er zijn uiteenlopende toepassingen die zich uitstekend lenen voor VR. De toepassingen zijn:

Hoe worden trainingen ontwikkeld?

De kracht en effectiviteit van Virtual Reality wordt bepaald door de kwaliteit van de content (video’s). Oftewel hoe beter het doel van de video’s vertaald wordt naar VR, des te effectiever het resultaat is.

Wij zorgen tot kwalitatief goede content door samen met de uw organisatie de ui te pellen om tot de kern van de training te komen. Dit kunnen bijvoorbeeld specifieke leerdoelen zijn of een procedure.

Gemakshalve gebruiken wij de term training voor alle mogelijke VR toepassingen: training, rondleiding, presentatie, assessment, documentaire.

Het ontwikkelproces ziet als volgt uit:

 

Brainstorm

We beginnen met een brainstormsessie van 4-6 uur. Daarbij bedenken we samen met u het doel en de inhoud van de training.

Scenario's schrijven

Vervolgens gaan we aan de slag met het schrijven van scenario's. Hierbij worden scene’s uitgeschreven inclusief eventuele keuzemogelijkheden, filmlocatie’s etc. Zodra deze goedgekeurd zijn door jullie organisatie, plannen we de opnames in.

Filmen - Ready, set, go!

Dit is een spannende en leuke fase van de productie. Met ons team komen de scenario’s omtoveren tot beelden. Daarbij gebruiken we 360 graden camera’s, eventueel gekoppeld aan een bestuurbare robot, drone, of [kabel]. Wij juichen het ook toe als uw medewerkers als figurant willen optreden. Dat is goed voor de herkenbaarheid en dus kwaliteit van de training. En cut..!

Ontwikkelen

Als alles erop staat, zetten we de training technisch in elkaar zodat het binnen een aantal weken gepubliceerd kan worden.

Nazorg

Het is van essentieel belang dat VR op een goede manier geïntroduceerd wordt in uw organisatie. Wij helpen u met de communicatie en bieden ook een train-de-trainer cursus aan. Op deze manier is uw organisatie zelf in staat om VR sessies te begeleiden.

Hoe lang is de ontwikkeltijd van een training?

De ontwikkeltijd van begin tot publicatie training kan in 4-6 weken gerealiseerd worden.

Veroorzaakt VR misselijkheid?

Nee. Wij maken gebruik van minimaal 4K kwaliteit 360 graden video’s. Dat is dus niet 3D, waar misselijkheid kan optreden. Ook worden bewegingen op video zo in beeld gebracht dat het niet een overweldigend gevoel geeft waardoor misselijkheid kan optreden.

Welke data wordt er opgeslagen en gebeurt dit op een veilige manier?

Bij interactieve trainingen (keuzemogelijkheden), worden contactgegevens gekoppeld aan een training. Met zijn/haar e-mailadres kan er worden ingelogd. De keuzes die in de training genomen zijn, worden opgeslagen. Dit is van belang om progressie te meten.

Alleen de aangewezen beheerder van uw organisatie heef inzicht in de gegevens. U bepaalt hoe gepersonaliseerd de profielen zijn.

De opslag van gegevens voldoet aan de AVG wetgeving. De servers bevinden zich op EU terrein. Wij maken gebruik van de servers van Amazon.

Met welke hardware worden trainingen afgespeeld?

De trainingen kunnen in VR afgespeeld worden of als 2D video (geen diepte).

Trainingen in 2D kunnen op Youtube gepubliceerd worden en op alle apparaten afgespeeld worden die video’s afspeelmogelijkheid. Trainingen in VR worden afgespeeld met een VR-bril of smartphone.

De prijzen van standalone VR brillen daalt al een tijd.

De nieuwste Oculus Quest 2 is voor €350,- te koop inclusief BTW. Dit is een uitstekende bril. Ook kunnen trainingen met een smartphone afgespeeld worden. In dat geval heeft u zo’n bril nodig, waar een telefoon in geklikt kan worden.

Vraag een demo aan!

Om een goed beeld en een gevoel te krijgen van de mogelijkheden van Virtual Reality tonen wij u een passende demo voor uw type organisatie of vakgebied en beantwoorden wij al uw vragen. U kunt zelf een demo inplannen via de onderstaande knop.

‘Je weet het pas als je het ziet’ – Johan Cruijff